SEQÜÈNCIA DETALLADA DELS CONTINGUTS AL
LLARG DEL CURS
PRIMERA AVALUACIÓ.
El llatí i les llengües romàniques.
La llengua grega.
La vida familiar.
La vida social.
El llatí i les llengües romàniques.
La llengua grega.
La vida familiar.
La vida social.
SEGONA AVALUACIÓ.
La religió.
Institucions polítiques i societat.
L'exèrcit i la guerra.
TERCERA AVALUACIÓ.
L'expansió de Grècia i Roma
La ciutat en l'antiguitat.
Jocs i espectacles
L'art a Grècia i a Roma.
METODOLOGIA
Les línies metodològiques fonamentals
que pot aplicar el professorat de cultura clàssica, sempre pensant en la
consecució dels objectius de la matèria, es basen en els següents principis:
§
Facilitar l’aprenentatge
autònom. En aquest sentit es proposaran activitats que exigeixin que l’alumnat,
a partir d’una sèrie d’exemples, estableixi les seves pròpies conclusions o bé
que dugui a terme una recerca de dades a diferents fonts i, després d’un procés
d’anàlisi, elabori un informe i estableixi les seves pròpies conclusions.
§
Fomentar l’esforç personal.
Regularment, es proposaran a l’alumnat tasques
que haurà de desenvolupar de manera individual, conscienciant-lo que és
l’esforç quotidià allò que els permetrà assolir els objectius de la matèria.
Aquestes tasques consistiran no només en la realització d’exercicis
(traduccions, qüestions morfosintàctiques o lèxiques, comentaris de text), sinó
també en l’aprenentatge de paradigmes sense els quals no és possible avançar.
Es donarà també molta importància al lliurament en el termini convingut de les
tasques proposades.
§
Anticipar-se a les
necessitats educatives de l’alumnat. El professorat no s’ha d’adaptar a
l’alumnat per deixar-los on són, sinó per provocar que avancin. És necessari
saber el nivell de l’alumnat, els seus coneixements previs, per tal d’avançar
partint del que dominen i ajudar-los a assolir l’objectiu d’ensenyament fixat.
§
Motivar utilitzant una
metodologia variada. En aquest sentit, a més de les activitats més clàssiques
d’anàlisi morfosintàctica i traducció, es pot recórrer a d’altres amb l’ajut de
les tecnologies de la informació i comunicació, sense oblidar l’ús de mitjans
audiovisuals. Podem usar també premsa, lectura de textos, elaboració d’informes
i totes aquelles possibilitats que els nostres mitjans o el tema a desenvolupar
ens permetin, incloent-hi el comentari o l’explicació magistral del
professorat. També pot resultar d’utilitat l’ús d’agrupaments diversos, segons
el tipus d’activitat.
§
Motivar per a la
participació en les decisions de classe. L’alumnat s’ha de sentir
corresponsable del desenvolupament de la classe de cultura clàssica, mitjançant
la seva participació en la presa de decisions sobre l’organització de la
classe, la distribució del currículum, el tema d’un treball o altres
activitats. A més de tenir un efecte motivador, que s’ha d’aprofitar,
contribueix al desenvolupament de l’autonomia i iniciativa personal de
l’alumnat.
§
Motivar mitjançant el
desafiament. La realització de tasques de progressiva dificultat o la
planificació i participació en projectes d’indagació o investigació, que poden
tenir certa complexitat, es pot aprofitar per part del professorat per tal de
generar en l’alumnat una sensació de desafiament, un repte, especialment quan
es transmet al grup de l’alumnat la idea que es troba immers en un projecte
pioner o d’investigació.
§
Afavorir un aprenentatge
funcional tant de l’estudi de la llengua com el del món clàssic. Aquest aspecte
es planteja des de la perspectiva del llegat que ens han deixat els grecs i
romans. Reconèixer-lo fa que l’alumnat entengui millor el funcionament de les
llengües que utilitza i, per tant, que en faci un ús més precís. A més,
facilita la comprensió dels referents històrics, socials i artístics de la
societat actual. L’ús dels procediments variats que hem assenyalat també dota
l’alumnat de recursos que li poden ser útils en la seva vida acadèmica i
professional posterior.
§
Individualitzar el procés
d’ensenyament, aprenentatge i avaluació. Es poden emprar tècniques de
personalització del procés docent establint un diàleg amb l’alumnat sobre la
metodologia didàctica, les diverses opcions disponibles i donar certes possibilitats
d’elecció al respecte.
§
És necessari també insistir
en la necessitat que el professorat usi instruments variats d’avaluació i que
tendeixi a l’avaluació integral i sistemàtica, mitjançant l’ús de matrius de
valoració, treballs d’investigació, proves variades, etc. I, en qualsevol cas,
cal que comenti i animi a participar en les revisions dels instruments
d’avaluació, informant l’alumnat de forma personalitzada del resultat dels
treballs, tasques, exercicis, etc.
§
En general, es procurarà participar en
activitats que comporten encontres o experiències amb l’entorn cultural i
artístic o que impliquen una anàlisi contrastiva de les llengües objecte
d’estudi, especialment les que són oficials a les Illes Balears.
CRITERIS AVALUACIÓ, ACTIVITATS DE RECUPERACIÓ ALUMNES PENDENTS I
ACTIVITATS DE REFORÇ I AMPLIACIÓ, PROCEDIMENTS SUPORT I RECUPERACIÓ
Criteris
d'avaluació i altres
§ Comprendre l’existència de
diversos tipus d’escriptura i la seva funció. Conèixer els alfabets grec i
llatí i ser capaç de llegir paraules en les dues llengües.
Aquest criteri avalua la capacitat de l’alumnat per reconèixer l’origen
grecollatí de la seva llengua i de la majoria de les llengües de l’Estat
espanyol i Europa, identificant els elements lingüístics comuns que existeixen
entre aquestes i valorant el llatí i el grec com a instruments per a
l’aprenentatge de les llengües.
§ Saber situar en un mapa els
principals indrets i accidents geogràfics del món clàssic.
Aquest criteri pretén comprovar si l’alumnat és capaç de situar
geogràfica i històricament la civilització grega i la romana, conèixer els
esdeveniments més destacats i les manifestacions culturals més significatives
que marcaren la seva història i si és capaç d’inferir i analitzar els elements
presents en l’actualitat mitjançant l’ús de diverses fonts i mitjans, com les
tecnologies de la informació, entre d’altres.
§ Identificar l’origen
grecollatí de paraules d’ús comú i del lèxic científic i tècnic, com també dels
topònims balears.
Mitjançant aquest criteri es podrà comprovar si, a través de l’anàlisi
de missatges procedents dels mitjans de comunicació de masses o de la
publicitat o a través de la lectura i el comentari de diversos textos de
caràcter cientificotècnic en català i la seva traducció a distints idiomes,
l’alumnat és capaç de reconèixer els formants grecs i llatins en diferents
contextos lingüístics i deduir el significat del terme a partir d’aquests.
§ Definir els gèneres
literaris grecollatins i les seves conseqüències en la literatura d’avui.
Amb aquest criteri es pretén valorar si, mitjançant la lectura, anàlisi
i interpretació d’obres literàries clàssiques traduïdes o modernes, completes o
fragments seleccionats i adequats a l’edat, especialment d’obres de teatre
gregues i llatines, mitjançant comentaris de text o respostes a qüestionaris,
guies de lectura o projectes per a la representació teatral, l’alumnat és capaç
d’avaluar el contingut de l’obra de manera crítica, reconèixer l’estructura de
l’obra o fragment, enunciar els elements
estructurals més destacats i reconèixer els elements caracteritzadors del
gènere al qual pertany l’obra, assenyalant els trets lingüístics que
caracteritzen aquest gènere.
§ Diferenciar els trets més
rellevants que caracteritzen les civilitzacions grega i romana, identificant-ne
els elements originals i valorant aspectes significatius de la seva aportació a
la civilització occidental, especialment la seva aportació a les llengües
d’Europa.
Amb aquest criteri es tracta de comprovar si, mitjançant la lectura o
elaboració de mapes, la lectura de textos clàssics traduïts o moderns, o
l’anàlisi de fonts diverses i les tecnologies de la informació i de la
comunicació, l’alumnat és capaç de distingir els trets essencials de la Grècia clàssica i de Roma.
§ Conèixer els elements
essencials del desenvolupament de la vida quotidiana a Grècia i Roma i de les
seves institucions polítiques, confrontant-los amb els corresponents actuals.
Amb aquest criteri es
tracta d’avaluar el coneixement dels principals trets de la civilització grecoromana
i la nostra pertinença a la unitat del món mediterrani creada per Grècia i
Roma, analitzant les particularitats dels sistemes polítics, de la romanització
del territori de les Illes Balears i el llegat grec i romà al nostre país.
§ Comparar les
característiques de la religiositat antiga amb la del món actual. Establir
semblances i divergències entre els mites i herois antics i els actuals. Saber
trobar comparances entre mites i rondalles.
Aquest criteri es
refereix a la capacitat de l’alumnat d’extrapolar el fet religiós com a
component del pensament humà al llarg de la història i d’identificar el
pensament mític com un element propi en totes les etapes de la civilització,
també en el seu món.
§ Valorar el coneixement
científic i tècnic del món grecollatí i la seva influència en l’actualitat.
Amb
aquest criteri es pretén avaluar si, a través de la realització de treballs
d’indagació o projectes documentals i d’investigació, l’alumnat és capaç de
reconèixer el paper de grecs i llatins en l’origen o desenvolupament de les
ciències de la naturalesa, de les matemàtiques, de l’astronomia, de la
geometria, de la medicina i d’algunes ciències aplicades.
§ Utilitzar diverses fonts
per tal de localitzar, obtenir i seleccionar informació pertinent d’acord amb
una finalitat prèviament establerta.
Amb
aquest criteri es pretén valorar la capacitat de l’alumnat per localitzar,
seleccionar i organitzar informació pertinent i d’acord amb l’objectiu previst,
emprant, amb certa autonomia, els recursos o fonts més adients.
L'avaluació serà sumativa, contínua i integradora. Contínua en tant que està immersa
en el procés d'ensenyança/aprenentatge de l'alumne/a, amb la finalitat de
detectar les dificultats en el moment en què es produeixen, esbrinar les causes
i, en conseqüència, adaptar les activitats d'aprenentatge
i determinar les possibles recuperacions a fer. El caràcter integrador de l'avaluació
exigeix tenir en compte les capacitats generals establertes per a l'etapa, a
través dels objectius de les distintes àrees i matèries.
Els instruments d’avaluació seran els següents:
§
Controls per escrit de totes les
unitats didàctiques.
§
Correcció de quaderns de treball.
§ Valoració de l’actitud a classe i de
l’interès per participar i col·laborar amb el desenvolupament dels temes i dels
tallers
§ Correcció
del resultat final de les entregues resultants de les pràctiques dels tallers.
En allò
que fa referència a com aplicar aquests criteris per a l’avaluació , es tendran
en compte els següents punts:
*a) En primer lloc, la puntuació respondrà a una visió unitària de la
feina i
actituds de l’alumne/a. Això significa que a un examen s’han de
contestar
de manera mínimament correcta totes les preguntes per aprovar,s’han de fer les
tasques de classe i s’ha de mantenir una bona actitud dins l’aula..
*c) La nota de cada trimestre estarà conformada en un 60% pels
resultats dels exàmens, un 30% pel resultats obtinguts
als tallers i un 10% d’actitud.
*d) Per aprovar el curs és imprescindible haver superat les tres avaluacions. Es
realitzan tres examens per trimestre. No es farà mitja de les qualificacions si
no s’obté un mínim de 5 en la puntuació de cadascun dels trimestres. Quan diem
un 5 és exactament això: un 5. En cas que la nota sigui inferior el trimestre
estarà suspès i l’alumne s’haurà de presentar a la recuperació pertinent del
trimestre en les convocatòries de juny i/o setembre. La nota de recuperació, en
cas d’aprovar, sempre serà 5.
*e) Si un alumne suspèn només un trimestre en tot el curs, només s’haurà d’examinar a final
de curs d’aquell trimestre. En cas d’aprovar la recuperació corresponent, la
nota sempre serà 5, i farà mitjà amb les qualificacions de les altres dues
avaluacions, per obtenir la nota final. Si l’alumne suspèn dos trimestres,
haurà d’examinar-se d’aquells dos trimestres. Evidentment, si les tres
avaluacions són suspeses, l’examen de recuperació serà de tot el curs. La nota
pertinent , en cas d’aprovar, serà sempre 5.
*f) Aquell alumne que no hagi assolit els mínims de la matèria en la convocatòria de juny, haurà
de realitzar una sèrie de tasques encaminades a treballar aquelles parts de
l’assignatura que no hagin estat suficientment compreses.El contingut d'aquesta feina s'especifica a l'apartat feina d'estiu.
El lliurament d’aquesta feina serà condició necessària per a presentar-se a
l’examen de setembre. Així mateix, es puntuarà la tasca d’estiu sobre dos
punts, sempre que la nota sigui un 4. La resta de l’examen sobre vuit punts. Entre les dues activitats s’haurà
d’obtenir un mínim de 5 per aprovar la matèria.
No hay comentarios:
Publicar un comentario